pondělí 28. září 2020

Zuzana Dostálová: Soběstačný

Jsem s těmi recenzemi trošku pozadu. Nový román od Zuzany Dostálové s názvem Soběstačný jsem četla hned v květnu, kdy vyšel, ale k zrecenzování jsem se dostala až teď.


Byla to moje první kniha od autorky a naprosto mě nadchnula. Už teď vím, že je budu na konci roku řadit mezi top tituly přečtené za tento rok.

Autorčin styl mi hodně připomínal knihy od Petry Soukupové. Stejně jako v jejích knihách je i tady totiž příběh psán z pohledu dítěte a řeší se zde rodinné vztahy. Konkrétně z pohledu jedenáctiletého Štěpána. V příběhu se setkáváme s jeho rodinou. Štěpánova matka, se kterou žije až moc na všem šetří, i tak jí někdy na konci měsíce nevyjdou peníze. Stále je unavená a mnohdy se necítí úplně dobře. Se svým otcem, tedy se Štěpánovým dědečkem se nebaví. Když po něm něco chce (nejčastěji to jsou peníze), pošle za ním Štěpána. Štěpánův táta žije se svou přítelkyní a malým dítěte. Od té doby co se od nich odstěhoval se hodně změnil. Nechal si narůst plnovous, nosí moc krátké kalhoty ze kterých mu koukají kotníky a jí jen zeleninu a jáhly. Tátova přítelkyně nemá Štěpána zrovna v lásce a proto se s tátou vídají jen sporadicky, aby jí zbytečně "nedráždily". Štěpán už má svojí rodiny po krk a už se těší až vyroste a bude Soběstačný.

Kniha nás provází Štěpánovým životem od jedenácti do cca šestnácti let. Vidíme tak, jak se hlavní postava mění a vyvíjí. Zvlášť v tomto věku se děti nejvíce mění a dospívají. Štěpánovi v pozdějším věku dojde řada věcí, které jako dítě nechápal a nemusel řešit. Později pochopí jak doopravdy těžké je muset zničehonic dospět a stát se opravdu Soběstačným.

Nádherně napsaná kniha a určitě ne poslední, kterou od této autorky přečtu.

0 komentářů:

Okomentovat